Aquest blog vol posar de manifest que a Móra la Nova hi ha veïns que simpatitzem amb qualsevol inversió que dinamitzi l'activitat econòmica de la Ribera d'Ebre així com informar de fets rellevants de l'actualitat local i comarcal i si s'escau fins i tot nacional o internacional.

divendres, 3 de juny de 2011

Mobilització contra la retallada de personal i servei a l’estació de Móra


El sindicat Federal Ferroviari de la Confederació General del Treball (CGT) ha anunciat mobilitzacions per protestar contra els retalls dels serveis públics que actualment presta l’empresa ADIF a l’estació ferroviària de Móra la Nova

La CGT convocarà en els pròxims dies una concentració en aquesta població de la Ribera d’Ebre a la qual convidarà a participar a entitats socials i institucions polítiques locals i comarcals.

A partir del mes de juny (no hi ha encara una data concreta) l’estació de Móra la Nova es quedarà sense personal ferroviari. Aquesta mesura afecta a tres treballadors, un dels quals es destinarà a l’estació de Flix i els altres dos al servei itinerant de circulació d’ADIF. Part de les responsabilitats que tenen assignades aquests treballadors, en concret la venda de bitllets, la informació i l’atenció a l’usuari, les prestarà una empresa externa. Les altres funcions pròpies dels agents de ciruclació es deixaran de prestar. El membre del comitè d’empresa de la CGT, Pepe Dolz, considera que aquesta decisió «és contrària als interessos de totes les persones usuàries perquè deixa un servei tan important com és la venda, informació i atenció a l’usuari en mans de persones que en absolut estan qualificades i preparades per prestar un servei públic de qualitat en condicions».

Amb els canvis que introduirà ADIF a partir de juny, Móra la Nova es quedarà sense treballadors i se sumarà a l’estació d’Ascó, actualment l’única que no té personal a la Ribera d’Ebre. L’estació de Riba-roja d’Ebre continuarà sense personal per les tardes i els caps de setmana i dies festius, i la de Flix, que ara té personal només per les tardes també en tindrà pels matins, però continuarà tancada dissabtes, diumenges i festius.
Segons la CGT, actualment l’estació de tren de Móra la Nova ven 4.000 bitllets mensuals, «una càrrega de treball suficientment important per justificar la continuïtat del personal d’ADIF amb la formació suficient per garantir un servei públic de qualitat».

En la mateixa línia es manifestava l'alcalde en funcions de Móra la Nova, Joan Manuel Sabanza. “És un episodi més de l'escalada de despropòsits a què ens té acostumats el govern central”, etzibava tot assenyalant que de Reus a Casp no hi haurà cap estació amb personal. Per Sabanza es tracta d'una decisió “arbitrària” i que no s'entén perquè l'estació de Móra la Nova té bastant moviment. Hi paren 13 trens de passatgers diaris, s'hi venen uns 4.000 bitllets al mes i hi passen uns 35 trens de mercaderies al dia. “Encara s'entén menys si tenim en compte que estem en una zona nuclear i s'haurien de prioritzar els criteris de seguretat”, afegia Sabanza.

L'Ajuntament de Móra la Nova i el Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre van aprovar diverses mocions reclamant a Adif que es replantegés la supressió del personal ferroviari a aquesta estació. La CGT no descarta convocar algun tipus de mobilització.

Pel sindicat, tant aquesta reducció com l'abandonament i tancament progressiu de les estacions de la Ribera d'Ebre i el Priorat representa una precarització del servei públic ferroviari i de la seguretat en la circulació. Per la CGT, mesures com aquestes demostren l'aposta d'Adif per les línies d'alta velocitat, ja que potencia un ferrocarril elitista en un clar detriment de la resta del servei.

7 comentaris:

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

14/06/2011
Móra la Nova (ACN).- El senador d'ERC en el grup de l'Entesa Catalana de Progrés, Pere Muñoz, ha presentat una moció per ser debatuda a la Comissió de Foment del Senat reclamant el manteniment i la millora dels serveis ferroviaris de Móra la Nova, Ascó, Flix i Riba- Roja d'Ebre (Ribera d'Ebre), que es troben incloses en els Pla d'Emergència Nuclear (PENTA) per la proximitat amb les centrals d'Ascó. En el text, Muñoz recorda que durant els últims anys "s'han anat tancats estacions, s'ha anat retallant la plantilla de treballadors, s'ha anat perdent freqüència i nombre de trens de passatgers" en la línia que uneix Reus amb Móra i Casp (Baix Aragó-Casp). A hores d'ara, però, encara no se sap quan es podrà debatre la moció.

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

El pròxim dia 28 de Juny a les 18.30 h CGT ha convocat una xerrada-col·loqui a la Sala d’Actes de l’Ajuntament de Móra la Nova, amb l’objecte d’informar dels nefastos efectes que la Llei del Sector Ferroviari té sobre la qualitat del servei públic ferroviari i que s’exemplifiquen de forma clara en la precarització continuada del servei públic ferroviari en la Comarca de la Ribera d’Ebre.
La constant privatització del ferrocarril i la clara aposta que des dels poders públics s’està portant a terme cap al tren d’Alta Velocitat, estan condemnant al ferrocarril convencional a un progressiu abandó que estem pagant els usuaris/es i els/les treballadors/es en forma de mal servei, abocat a rendibilitat econòmica en comptes de rendibilitat social.
CGT porta anys lluitant per un servei públic ferroviari, segur, social, sostenible i de qualitat, denunciant i mobilitzant-se contra mesures que suposin precarització, eliminació o privatització del servei.
Enfront d’aquest model defensem:
* Un ferrocarril públic, orientat a les necessitats de la societat.
* Un ferrocarril en el qual la seguretat s’anteposi a qualsevol altre criteri.
* Un ferrocarril sostenible, que garanteixi el respecte al medi ambient com una de les seves principals característiques.
* Un ferrocarril els avantatges del qual reverteixin en el ciutadà mitjançant tarifes assequibles.
* Un ferrocarril que faciliti l’accessibilitat: persones amb mobilitat reduïda, cotxes de nens, bicicletes, equipatges.
I en l’àmbit del Camp de Tarragona i els Terres de L’Ebre:
* Un ferrocarril que garanteixi el dret a la mobilitat, que vertebri veritablement el Camp de Tarragona i els Terres de’l Ebre.
* El manteniment del personal ferroviari, tant en les estacions de les comarques de Tarragona, com en els trens, per a una millor atenció a l’usuari/a en informació, venda de bitllets, seguretat en la circulació, sales d’espera, etc, garantint un adequat nivell de qualitat.
* Una dotació econòmica suficient, que permeti l’adequació dels edificis de viatgers i els serveis prestats als usuaris/es en les línies de ferrocarril convencional de Tarragona.
* L’augment de la freqüència de trens de Mitjana i Llarga Distància i la coherència d’horaris, que permeti una millor vertebració del territori, establint al seu torn una xarxa de rodalia del Camp de Tarragona, que uniria de manera circular per les línies existents en l’actualitat, entre altres Tarragona - Vila-seca - Reus - Alcover - La Plana - Picamoixons - Valls - Salomó - Nulles - Brafim-Roda de Barà - Sant Vicenç de Calders - Torredembarra i Altafulla, triplicant la freqüència en les destinacions de Tortosa, Mora la Nova i Montblanc.
La decisió de ADIF d’externalitzar la venda de bitllets, informació i atenció a l’usuari a l’estació de Móra la Nova, al que cal afegir la reducció de llocs de treball amb funcions de circulació en l’estació de Sant Vicenç de Calders, és un clar exemple de precarització, que no hem de permetre i que ve a castigar àdhuc més si cap al ferrocarril convencional.
A més de la xerrada-col·loqui, CGT ha convocat, amb el suport de la Plataforma de Defensa del Ferrocarril Públic de Tarragona, una concentració d’usuaris/es i treballadors/es el pròxim dia 2 de Juliol a les 12h a l’estació de Móra La Nova, per a reivindicar un canvi radical en la política de transport ferroviari que ens beneficiï a tots/es.
Finalment informar-vos que des de CGT hem interposat un conflicte col·lectiu contra la externalització de la venda, informació i atenció a l’usuari per a tractar de paralitzar una mesura que en cap cas està justificada.
Des de CGT entenem necessari activar el debat sobre el servei públic ferroviari, un debat que des dels poders públics s’ha robat a la societat i que s’està traduint en una lenta agonia del ferrocarril convencional.

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

Els sindicats forcen Adif a mantenir el personal a l'estació de Móra la Nova de dilluns de divendres

Treballadors i usuaris ho veuen una concessió temporal que no atura el deteriorament del servei en una línia històrica

Ara fa un mes, l'anunci que l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) deixaria definitivament sense personal l'estació de Móra la Nova –encara l'ànima de la depauperada línia entre Reus i Casp–, més que tenir una gran transcendència va ser la cirera amarga d'una regressió que ha fet que ara mateix la línia tingui totes les estacions tancades en alguna mesura, parcialment o totalment. Hi ha edificis sense serveis de cap mena, ni sala d'espera ni informació. La notícia va provocar reaccions contràries de les institucions del territori i, ara, un acord entre l'Adif i els sindicats ha propiciat que Móra es mantingui amb personal ferroviari de dilluns a divendres, matí i tarda [vegeu gràfic], però, en tot cas, en el marc d'un servei itinerant de circulació que fa que els nou treballadors de la plaça morenca s'hagin d'organitzar en torns per poder cobrir el tram entre Reus i la Pobla de Massaluca. “Si hi ha qualsevol incidència hauran d'anar cap a l'estació corresponent”, es queixa el sindicat ferroviari de la Confederació General del Treball (CGT), que alerta que Móra acabarà desatesa tard o d'hora.
La CGT ha estat en els darrers anys l'agent més bel·ligerant amb el que consideren que ha estat un empitjorament constant del servei en el ferrocarril públic convencional, amb privatitzacions de la venda de bitllets, i de l'atenció al públic, i sempre en paral·lel a l'avenç imparable d'un tren d'alta velocitat que ha suposat una despesa indiscriminada, tal com Foment ha acabat admetent ara, amb les vaques magres.

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

Importància històrica
La línia fins a Casp té una importància històrica perquè representa la connexió amb Madrid via Saragossa, en què Móra, a principis del segle passat, esdevé un punt de relleu de locomotores, ja que és equidistant entre Barcelona i la capital aragonesa. Això permet desenvolupar-hi molta activitat ferroviària, amb elements com ara un dipòsit de locomotores, un taller d'intervenció, una platja de classificació i un pont giratori elèctric. El 1956 es construeixen les instal·lacions d'emmagatzematge i proveïment de fueloil més modernes de l'Estat espanyol, i l'any següent, Móra es converteix en punt de relleu de locomotores, des de les de vapor a les elèctriques. Tot plegat fa que a la comarca hi hagi llavors un miler de treballadors vinculats al ferrocarril. Però aquesta realitat comença el seu declivi quan desapareixen les locomotores de vapor, i la decadència es pot dir que arriba fins avui. La davallada final, però, coincideix amb l'entrada en servei del TAV Madrid-Camp de Tarragona, la qual cosa suposa que vagin abandonant la línia els serveis convencionals de llarg recorregut. A la reducció de trens s'hi afegeix “la precarietat laboral, el tancament d'estacions i la falta de serveis”, segons resumeix Ramon Ferrandis, de la CGT, que recorda que es tracta d'una línia per la qual circulen regulament moltes mercaderies perilloses –la Plataforma en Defensa d'un Ferrocarril Públic al Camp de Tarragona (Pdf.Camp) prepara mobilitzacions contra les maniobres d'aquest tipus de combois a l'estació de Reus– i que circula just pel mig dels terrenys de la central nuclear d'Ascó.“Només per això ja s'hi hauria de mantenir el personal”, hi afegeix. Aquest havia estat un dels arguments més esgrimits per l'exalcalde de Móra la Nova, Joan Sabanza, que a més retreia a l'Adif que es plantegés la retirada quan a la població es “guanyen quartos”: s'hi venen prop de 4.000 bitllets al mes. “Evitar un sol accident ja ho permetria amortitzar”, conclou Ferrandis. L'estació d'Ascó, per posar un exemple, fa tres anys que no té personal. El govern espanyol sostenia, ara fa un any, que no preveia reduir més el nombre de personal a les estacions ferroviàries de la demarcació, però la realitat ha estat una altra.
Pdf.Camp també reclama, amb estudis concrets a les mans, que es tripliqui l'oferta de serveis de tren de mitjana distància fins a Flix, perquè això multiplicaria exponencialment el nombre d'usuaris. D'altra banda, la Cambra de Comerç de Reus ha demanat reiteradament que la línia 4 de rodalies es prolongui fins a la Ribera d'Ebre.

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

Com ara fa cinc anys
Un estudi que va fer públic l'ens cameral el 2009, de fet, lamentava que a la majoria de municipis es mantingués una dotació de serveis de passatgers igual que la de tres anys abans, tot i l'augment de població en zones com ara el Baix Camp. Avui, les freqüències continuen sent “bàsicament” les mateixes. Pel que fa a dotació de personal –el territori ha denunciat que fins i tot es podria incomplir el pla d'emergència nuclear de Tarragona (Penta)–, a la pròrroga per a l'estació de Móra s'hi podrien afegir canvis a la de Flix, que permetrien tenir-la oberta al matí, de dilluns a divendres –a la tarda ja ho està–, ja que les maniobres nocturnes de les mercaderies vinculades al complex químic, que fins ara condicionaven els torns de personal, es podrien reduir a una nit. Amb tot, ni sindicats ni usuaris en general es mostren satisfets. De moment, a Móra la venda de bitllets la fa la persona que atén el bar de l'estació.
Les mercaderies, garantia de futur

Només un 4% del nombre de mercaderies van en tren a l'Estat espanyol, enfront del 22% d'Alemanya. Els sindicats culpen sobretot el TAV de la desinversió en el ferrocarril públic de viatgers. El president de l'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (APPFI) de Móra la Nova, Jordi Sasplugas, va més enllà: “Fa 40 anys que no s'inverteix com Déu mana en el transport per ferrocarril”. Per què? Probablement els impostos de carburants per al transport per carretera eren una llaminadura irrenunciable. Ara bé, la línia Reus-Casp té encara una importància estratègica en el trànsit de càrrega cap a l'interior de la península, i això en garanteix, si més no, la continuïtat. Fins a un 80% del trànsit no és de viatgers. Ara bé, als trens de mercaderies “se'ls refot” l'estat de les estacions, i si estan tancades als usuaris.

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

La Federació de l'Ebre d'ERC ha anunciat que portarà als ajuntaments i consells comarcals del territori mocions per a la millora dels serveis ferroviaris de les Terres de l’Ebre. Els republicans, que també han donat el seu suport explícit a la iniciativa de l'ens cameral tortosí d’encapçalar un front polític i social per reivindicar la millora dels serveis ferroviaris, han presentat ja un text base en el qual reclamen al govern espanyol un increment de les freqüències, la renovació dels combois més antics, una revisió de les tarifes així com l'aturada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea.

Els dirigents d'ERC consideren que les Terres de l'Ebre són víctimes d'un "greuge comparatiu" en matèria de serveis ferroviaris i han reclamat la "unitat de tothom" en el seu intent de fer "força" per reivindicar millores palpable en el moment que la connexió de l'alta velocitat de totes les capitals de província amb Barcelona ha evidenciat de nou la situació de les Terres de l'Ebre en aquest àmbit.

La moció insisteix en alguns dels punts que els republicans ja van posar temps enrere sobre la taula i que coincideixen també amb els objectius de la Cambra. En primer lloc, una millora de les freqüències d'aturada dels trens regionals que connecten Tortosa i Móra la Nova amb Barcelona, així com una renovació dels combois de més de deu anys d'antiguitat. La moció es complementa amb la reivindicada aturada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea a més d'una política tarifària "equitativa" per a tots els serveis. També plantegen la reforma o ampliació d'infraestructures i l'habilitació de zones d'aparcament.

Andreu ha recordat que l'any 2008 la Comissió de Foment del Senat va aprovar una proposta de resolució dels republicans, amb el vot favorable del PP, per establir l'aturada de l'Euromed. En aquest punt, ha dit que tots els governs espanyols, siguin del PP o del PSOE, són un mal negoci per a Catalunya.

El text es podria aprovar la setmana que ve al ple de l'Aldea i en breu també al de Roquetes, així com al Consell Comarcal del Baix Ebre.

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

El pla de retallades de Renfe eliminarà quatre serveis entre la Ribera i l’Aragó

Les estacions riberenques perdran una connexió amb Saragossa i els veïns de la Pobla el tren més utilitzat a Barcelona. Els alcaldes ebrencs afectats reclamaran a la generalitat el seu ajut per evitar la supressió projectada

El pla de retallades de les rutes de mitjana distància dissenyat per Renfe i que s’ha de posar en marxa a l’estiu preveu la supressió de fins a quatre serveis diaris que connecten la Ribera d’Ebre amb l’Aragó. Així ho assegura el sindicat CGT després de rebre informació directa dels responsables de l’empresa.

D’una banda, s’eliminarà el tram entre Móra la Nova i Casp de dos serveis diaris, el que surt de la població riberenca a les 07.10 hores i el que ho fa des de Saragossa Delicies a les 20.45 hores. El tren cobreix la línia entre Saragossa i Móra la Nova i amb la retallada ho farà només fins a Casp. Les estacions riberenques, algunes del Baix Aragó i la de la Pobla de Massaluca són les perjudicades. Ara hi ha quatre serveis més que cobreixen el trajecte entre Móra la Nova i Saragossa.

En segon terme, Renfe suprimirà el tram de Riba-roja a Casp de dos trens diaris amb origen i destí a Barcelona Sants. Les afectades són estacions del Baix Aragó i sobretot la de la Pobla de Massaluca, a la Terra Alta. Ahir, el seu alcalde, Joan Lluís Cuadrado, es mostrà sorprès i visiblment preocupat per la decisió ja que suprimeix el servei més utilitzat pels seus veïns. «Estem parlant del tren de les 07.48 hores direcció a Barcelona. Dels tres que tenim és el que més utilitzen els veïns per desplaçar-se a Tarragona o a Barcelona», assegurà al Diari.

Cuadrado recordà que el consistori finança un servei de minibús des del nucli fins a l’estació, situada a uns quilòmetres de distància, que les connexions per carretera amb Riba-roja són pèssimes i Móra la Nova es situa a més de 40 quilòmetres.

Així les coses, avui mateix trametrà un escrit de queixa a la Generalitat on demanarà la no supressió d’aquest servei i recordarà que l’estació de la Pobla de Massaluca-Faió és la primera de Catalunya i no la Riba-roja d’Ebre, com sembla considerar Renfe.

L’alcalde de Móra la Nova, Ferran Bladé, al seu torn, evidencià la seva preocupació per la progressiva reducció de serveis ferroviaris a la comarca. Apuntà, en aquest sentit, que ha sol·licitat una reunió amb el director general de Transport del Govern, Ricard Font, per abordar la política de retallades de Renfe.