Aquest blog vol posar de manifest que a Móra la Nova hi ha veïns que simpatitzem amb qualsevol inversió que dinamitzi l'activitat econòmica de la Ribera d'Ebre així com informar de fets rellevants de l'actualitat local i comarcal i si s'escau fins i tot nacional o internacional.

divendres, 3 de febrer del 2012

El projecte del tren turístic de Móra la Nova ja està en marxa




El Centre d'interpretació del ferrocarril de Móra la Nova tira endavant un dels seus principals actius.





El projecte turístic compta ja amb tots els permisos necessaris, inclosos els d’Adif i ja està en ple desenvolupament. De fet, segons ha explicat la regidora de Turisme i Comerç de Móra la Nova, Montse Pedret, actualment s’està construint la cotxera, una gran nau de 160 metres de llargària on, precisament, s’ha de guardar el tren turístic que ha d’esdevenir nexe d’unió entre el turisme de la Costa Daurada amb les comarques del Baix Camp, el Priorat, la Ribera d’Ebre, la Terra Alta i el Baix Aragó.

Móra la Nova seguirà recuperant els edificis de l’estació per ampliar el centre d’interpretació del patrimoni ferroviari i industrial. Però, sens dubte, el projecte més important, a mig i llarg termini, és la construcció de la cotxera i la posada en funcionament del tren turístic de Móra la Nova. El projecte de Móra la Nova es basa en tres eixos fonamentals: la formació, la posada en marxa del museu del ferrocarril, i la creació d’un tren turístic que puga unir la Costa Daurada i Móra la Nova amb el Baix Aragó.


D’altra banda, l’Ajuntament de Móra la Nova seguirà potenciant el turisme fluvial, a través del projecte comarcal Ribera d’Ebre Viva, tot complementant la navegació per l’Ebre amb altres atractius turístics. Finalment, Pedret, que també és regidora d’Ensenyament i de Sanitat, ha valorat molt positivament el funcionament de la nova llar d’infants de Móra la Nova, així com la creació de l’institut-escola. A més, ha assenyalat que l’Ajuntament confia en què el centre d’atenció primària de Móra la Nova puga recuperar la normalitat dels seus serveis en els propers mesos.

3 comentaris:

Viure als "Masos" ha dit...

La fundació per a la preservació del patrimoni ferroviari de Móra la Nova, integrada entre d’altres per l’ajuntament, ha aixecat una cotxera de grans dimensions al complex ferroviari per emmagatzemar i reparar les locomotores i els vagons de viatgers del futur tren turístic a vapor.

La nau ha suposat un cost de 509.000 euros, procedents en la seva major part de subvencions externes. El president de la fundació, Jordi Sasplugas, ha destacat que es tracta d’un cost substancialment inferior a la magnitud de l’obra donat que membres de la fundació han treballat gratis en aspectes de l’obra no inclosos en el pressupost, a banda que la fundació ha negociat preus competitius pel material de construcció utilitzat.

En aquests moments, una persona contractada pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) i una segona de la brigada municipal realitzen, durant sis mesos, dues obres accessòries; la construcció d’un fossat de reparació de trens i la construcció d’un edifici adossat a la nau principal que s’utilitzarà com a magatzem, vestidor i lavabo. Aquesta segona fase de treballs té un cost 55.000 euros, finançats per l’Ajuntament de Móra la Nova.

Sense haver de finalitzar les obres en curs, la cotxera ja podria acollir material ferroviari però no ho farà fins que l’Ajuntament i Adif ha aprovin un protocol de circulació que regularà la maniobra de tots els elements del futur tren turístic, alguns vagons del qual romanen dins el complex a l’aire lliure.

La regidora de turisme del consistori, Montserrat Pedret, ha remarcat l’impuls que el nou equip de govern està donant el projecte, que també inclou un centre de formació i un taller de reparació de maquinària, fonts de creació de nous llocs de treball.

Viure als "Masos" ha dit...

CONVENI DE COL·LABORACIÓ


El passat dia 9 de març es va signar a Lleida un conveni de col·laboració entre l'Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova (APPFI) i l'Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari de Lleida (ARMF), totes dues entitats sense ànim de lucre i que tenen finalitats comunes.

L'ARMF ja fa alguns anys que es dedica a la reparació de material ferroviari per a tercers i tenen experiència en l'explotació de trens turístics.

La col·laboració entre aquestes dues associacions significa un pas més en el projecte que desenvolupa la Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova (FPPFI) que pretén dinamitzar el Centre d'Interpretació del Ferrocarril i la creació d'un tren turístic municipal.

En una primera etapa, aquesta aliança permetrà el transport de dues màquines de vapor que seran les que formaran part d'aquest tren turístic. Actualment aquestes màquines estan al Museu del Ferrocarril de Madrid i seran traslladades a Móra la Nova per ser rehabilitades posteriorment.

El projecte de la FPPI avança lentament, però cada cop són més ferms els passos que se'n fan i això és el que dóna força, credibilitat i fiabilitat a aquest projecte que ja es veu més proper.

Anònim ha dit...

Europa avala el projecte del tren turístic entre Reus i Móra la Nova

La fundació promotora és acceptada a la federació europea que integra tot els trens turístics del continent

La fundació per a la preservació del patrimoni industrial i ferroviari de Móra la Nova, impulsora del tren turístic a vapor entre Reus i Móra la Nova i del museu del ferrocarril al municipi, ha estat acceptada com a membre de ple dret de la Federació Europea de Museus i Ferrocarrils Turístics (Fedecrail). Es tracta de la institució de referència al sector que agrupa 650 ferrocarrils turístics de propietat pública, privada i d’entitats.
La fundació és el tercer organisme d’arreu d’Espanya que és acceptat a la federació. Les dues restants són els gestors del Tren dels Llacs a la demarcació de Lleida i una associació ferroviària de Saragossa.

El president de la fundació, Jordi Sasplugas, es va desplaçar la setmana passada a la ciutat francesa d’Albi per defensar la seva candidatura en el marc del congrés anual davant de 150 congressistes i va ser aprovada per unanimitat. En la sessió també s’aprovà una candidatura de Baltimore (Estats Units) i la d’un tren turístic a Suïssa.

El factor clau per aprovar la proposta de Móra la Nova fou l’existència del centre d’interpretació del ferrocarril situat a la Torre de l’Enclavament de l’estació ferroviària, tot i que també fou molt valorat l’ambiciós projecte del tren turístic.

‘Coneixement i experiència’

Amb l’acceptació de la candidatura, la fundació podrà obtenir informació directa i precisa del funcionament dels trens turístics arreu del continent i dels diversos mètodes d’explotació per a fer-lo rendible. «A més, podríem organitzar en un futur camps de voluntariat a les nostres instal·lacions sota el paraigua de la federació», afegeix Sasplugas.

De fet, en el marc de la inauguració oficial de la cotxera del tren turístic, el passat mes de març, el president Artur Mas va poder parlar amb el vicepresident de la federació, Jacques Daffis, que li recordà la potència d’actiu turístic a Europa.

A França, per exemple, els trens turístics són el cinquè actiu turístic del país amb uns 4 milions de persones anuals, per sobre dels visitants al Palau de Versalles. Al Regne Unit, d’altra banda, existeixen fins a 255 ferrocarrils turístics en explotació, el més gran dels quals transporta 3 milions de passatgers anualment.

La construcció i inauguració de l’enorme cotxera del tren turístic i la cessió de les dues locomotores a vapor han estat fonamentals per donar viabilitat al projecte, inèdit a la demarcació de Tarragona.Tot i això, Sasplugas estima que el tren turístic no serà una realitat, com a mínim, fins al 2015. I és que, a hores d’ara, encara cal rehabilitar bona part del material mòbil en mans de la fundació (locomotores i vagons) i també en cal adquirir de nou.

Vagons de Canfranc

En aquesta línia, en les properes setmanes es podria culminar amb èxit el procés per aconseguir la cessió de cinc vagons avui abandonats a la mítica estació aragonesa de Canfranc. «Són vagons datats de finals dels anys 40 del segle XX però arranjats als anys 90. Per tant, només caldria pintar-los ja que els seus interiors es troben en bon estat».

D’altra banda, la fundació també negocia la cessió d’una locomotora elèctrica, que actuaria com a reserva en cas que les dues locomotores a vapor o la locomotora dièsel s’espatllessin.

Pel que fa als permisos per poder operar, la signatura d’un conveni amb Ferrocarrils de la Generalitat permetria que l’empresa pública actués oficialment com operador del tren turístic. La petició per utilitzar les vies, encara pendent, s’haurà de demanar a l’empresa pública estatal Adif.